Muutoksia Auroranlinnan asukaspalveluihin

Osa Kiinteistö Oy Auroranlinnan asukkaiden isännöinnin palveluista siirtyy 1.9.2018 uudelle palveluntuottajalle. Käytännössä muutos koskee talonkirjaan tehtäviä tietomuutoksia sekä autopaikkojen ja saunavuorojen varaamisia ja irtisanomisia sekä talopesuloihin liittyviä asioita. Tällä hetkellä ko. palvelut tuottaa kohteen huoltoyhtiö. Syyskuun alussa palvelut siirtyvät Lassila & Tikanoja Oyj:n Itä-Pasilassa olevan asukaspalvelupisteen hoidettaviksi.

Muutos liittyy Helsingin kaupungin strategiseen linjaukseen, jonka mukaan kaupungin omistamien asuntojen isännöinti ja asukaspalvelut tuotetaan pääosin kahdessa yhtiössä. Niin sanotut ARA-vuokratalot omistaa ja isännöi Heka Oy, joka vastaa myös isännöinnistä, isännöinnin tukipalveluiden tuottamisesta sekä vikailmoitus-, huoltopyyntö- ja avainpalvelujen järjestämisestä omistamissaan vuokrataloissa.

Muusta vuokra-asuntokannasta vastaa KOy Auroranlinna, joka isännöi hoidossaan olevat kohteet itse. Isännöinnin tukipalvelut Auroranlinna on hankkinut tähän asti lähinnä Heka-alueyhtiöiltä. Nyt tukipalvelujen tuottaminen on kilpailutettu osana edellä mainittua kaupungin strategista linjausta. Kilpailutuksen perusteella palveluntuottajaksi on valittu Lassila & Tikanoja Oyj, joka vastaa samanlaisten palveluiden tuottamisesta myös useille muille vuokrataloyhteisöille.

Talonkirja-, autopaikka-, sauna- ja talopesulaasiat hoidetaan Itä-Pasilassa

Auroranlinnan kaikki asukaspalvelut tuotetaan 1.9.2018 alkaen Pasilassa. Yhtiön oma toimisto, jonka kanssa asioidaan vuokrasopimuksiin, asunnon avainasioihin ja häiriöilmoituksiin liittyen, on Länsi-Pasilassa osoitteessa Eevankatu 2. Lassila & Tikanoja Oyj:n asukaspalvelupiste, jossa siis asioidaan talonkirja-, autopaikka-, saunavuoro- ja talopesula-asioissa, on Itä-Pasilassa osoitteessa Asemapäällikönkatu 12 b. L&T:n toimipisteen sisäänkäynti on käytännössä jalankulkutasolla Junailijankujan varressa.

Sekä Auroranlinnan että L&T:n asukaspalvelupisteeseen pääsee näppärästi julkisilla liikennevälineillä, esimerkiksi junalla ja raitiovaunulla. Junailijankujalle on helppo mennä Pasilan aseman suunnasta tultaessa nousemalla Lidlin ja Alkon välistä portaat ylätasolle ja kävelemällä suoraan eteenpäin Junailijankujalle asti.

L&T:n toimipiste on avoinna arkisin ma-pe kello 7-17. Poikkeuksina ovat kuukauden ensimmäinen sekä kaksi viimeistä arkipäivää, jolloin L&T on avoinna kello 7-20. Jos näistä em. jokin päivä on lauantai, L&T on avoinna kello 8-16. Puhelimitse toimipisteeseen voi olla yhteydessä käyttäen numeroa 010 636 5000. Lisätietoja löytyy: https://www.lt.fi/fi/henkiloasiakkaat/yhteystiedot/kiinteistohuollon-asiakaspalvelupisteet.

Muutos ei koske Kirkkonummen Heikkiläntori 2:n eikä Suomenlinnan Iso Mustasaari 1:n asukkaita, joiden talonkirjoihin sekä autopaikka- ja sauvavuorosopimuksiin sekö talopesuloihin liittyvät palvelut säilyvät 1.9.2018 jälkeenkin kohteen huoltoyhtiössä.

Isännöinti, asuntojen vuokraus ja vuokravalvonta ennallaan

Syyskuun alussa tapahtuva muutos ei vaikuta Auroranlinnan asuntojen hakemiseen, vuokrasopimusten tekemiseen, avainasioiden hoitoon eikä kiinteistöjen isännöintiin tai huoltoyhtiöihin. Isännöinnin ja huoltoyhtiöiden yhteystiedot löytyvät auroranlinna.fi -sivuilta. Asuntojen hakemisesta saa tietoa osoitteesta https://www.hel.fi/kv/stadinasunnot-fi.

Asuntojen vuokrasopimuksiin ja vuokranmaksuun liittyvät asiat hoidetaan oman vuokranantajan kanssa. Jos asunto on vuokrattu suoraan Auroranlinnalta, vuokrasopimukset tehdään ja irtisanotaan KOY Auroranlinnan asukaspalvelupisteessä. Irtisanomiset voi toimittaa kirjallisesti allekirjoitettuna asuntopalvelu@auroranlinna.fi -sähköpostiin tai lähettää paperisena osoitteeseen KOY Auroranlinna, Eevankatu 2, 00240 Helsinki. Myös asuntojen noudot ja palautukset tehdään näiden asuntojen osalta Eevankatu 2:ssa.

Vuokranmaksuasioissa asukkaiden on samaten oltava yhteydessä omaan vuokranantajaansa. Auroranlinnalta asunnot vuokranneiden on syytä olla yhteydessä Auroranlinnan vuokravalvontaan, mikäli heillä on epäselvyyksiä tai ongelmia vuokranmaksuunsa liittyen. Yhteydenotto tapahtuu helpoiten sähköpostitse osoitetta vuokravalvonta(at)auroranlinna.fi käyttäen. Vuokravalvonnan yhteyshenkilönä toimii Marjo Salminen,  puhelin 010 228 7109.

Mikäli asukas kokee tarvetta tehdä ilmoituksen häiritsevästä asumisesta, se tehdään kaikissa tapauksessa isännöintiin eli KOY Auroranlinnaan yhtiön nettisivuilla olevaa lomaketta hyödyntäen. Samalta Lomakkeet-sivulta löytyvät myös mm. Vastuunjakotaulukko, Järjestyssäännöt sekä Irtisanomisilmoitus.

Vikailmoitukset ja huoltoyhtiöt ennallaan

Kiinteistöjen vikailmoitus-, huoltopyyntö- ja ovien aukaisupalvelu säilyvät ennallaan 24/7-palvelun hoidossa. Vikailmoitukset ja ovenavauspyynnöt huoltoon tehdään puhelimitse Auroranlinnan 24/7 -palvelunumeroon 010 286 6245. Ei-kiireellisissä tapauksissa vikailmoitukset ja huoltopyynnöt suositellaan tehtäväksi sähköisesti. Vikailmoituslomakkeeseen pääsee helposti auroranlinna.fi -etusivulta valitsemalla valikosta oman kohteen osakkeen. Vikailmoituslomakkeeseen pääsee myös Lomakkeet-sivun ja Kohteemme-sivun kaulla.

Kiinteistöjen huollosta, piha- ja lumitöistä sekä siivouksesta vastaavat yhtiöt säilyvät myös ennallaan, mutta huoltoyhtiöt eivät siis enää vastaa isännöinnin tukipalvelujen tuottamisesta Auroranlinnan asukkaille lukuun ottamatta Heikkiläntori 2:ta ja Iso Mustasaari 1:tä.

<< Takaisin uutisiin